pic

Ropecon CrossGames

Dialogia pelialan nykytilasta ja tulevaisuudesta

Minkälaista on pelisuunnittelu? Entä käsikirjoittaminen? Minkälaista on työskennellä peliteollisuudessa tai ylipäätään pelejä suunnittelevassa tiimissä? Miten roolipelin ja digipelin suunnittelu risteävät? Mitä erilaisia pelejä kehittävät voivat oppia toisiltaan?

Näitä ja monia muita aiheita puidaan vuoden 2017 CrossGames-ohjelmasarjassa, jossa perehdytään jälleen eri pelityypeille yhteisiin kysymyksiin, ja ihmetellään pelialaa yleisemminkin. Luentojen ja paneelien kohdeyleisöä ovat pelialan ja pelaamisen nykyiset sekä tulevat ammattilaiset, harrastajat ja pelisuunnittelusta kiinnostuneet.

Ropecon kutsuu teidät mukaan dialogiin!

Intohimosta pelikehitykseen

Vuonna 2017 CrossGames-ohjelmasarjassa käsittellään mm. pelialan yrittäjyyttä, pelien visuaalisuutta sekä suunnittelun monimuotoisuutta.

♦ Pelinteko joukkuelajina -paneelikeskustelu, moderaattorina Markus Montola (Reforged Studios)
♦ Pelisuunnittelua hiekkalaatikon ulkopuolella, Miska Fredman (Ironspine / Colossal Order)
♦ Pedagogy in game design, Mikael Uusi-Mäkelä (TeacherGaming / 5MoreMinutes)
♦ Pelialan historia, Juho Kuorikoski (tietokirjailija)
♦ Switch & Glitch – mobiilipelin visuaalisen ilmeen synty, Johanna Kantanen (TeacherGaming / 5MoreMinutes)
♦ Project Scoundrel – Pöytäroolipelin tuominen digitaaliseen maailmaan, Arto Koistinen (RandomPotion)
♦ The Writer Explained, Mikko Rautalahti (Remedy)
♦ When Sh*t Hits The Fan, Ida-Emilia Kaukonen (NitroGames)
♦ Agile project management methodologies, Janne Koponen

Pelinteko joukkuelajina -paneelikeskustelu (FI)

Moderaattorina Markus Montola (Reforged Studios)
Panelistit julkaistaan lähempänä tapahtumaa

Pelin tekeminen on usein tiimityötä. Hyvässä pelitiimissä jokaisella on mielipide jokaiseen asiaan, mutta yhteinen linja silti löytyy. Kompromisseista syntyy vain kameli, joten pehmeät taidot on hanskattava: Hyvä pelisuunnittelija paitsi suunnittelee peliä, joutuu myös neuvottelemaan, tinkimään, opettamaan ja innostamaan. Paneelin kokeneet ammattilaiset ja pitkän linjan harrastajat kertovat miten kissalaumaa paimennetaan studion arjessa. Puheenjohtajan lekaa heiluttaa Reforged Studiosin pelisuunnittelija Markus Montola.


Pelisuunnittelua hiekkalaatikon ulkopuolella (FI)

Miska Fredman (Ironspine / Colossal Order)

Olipa kyseessä perinteinen pöytäpeli tai digitaalinen tietokonepeli, pelisuunnittelussa vallitsee tietyt yleiset säännöt, joita voi oppia opiskelemalla ja erilaisia pelejä tutkimalla. Peleistä saatuja uusia ideoita ja toimintamalleja voi hyödyntää ristiin eri kehitysalustoissa ja genreissä, mutta uuden ajattelun ammentaminen ei rajoitu pelkästään peleihin. Yleisten käytäntöjen lisäksi pelisuunnittelu vaatii usein tietämystä monenlaisista asioista aina aurinkovoimaloiden toimintaperiaatteista avaruuden tyhjiön vaikutuksista ihmiselimistöön. Joskus idea uuteen pelimekaniikkaan voi syntyä niin sanotusti laatikon ulkopuolelta, vaikkapa liikuntaharrastuksen pohjalta. Puheohjelmassa käydään läpi sitä, miten perinteisten pelien suunnittelusta saatu kokemus voi hyödyntää digitaalisten pelien suunnittelua ja päinvastoin, ja kuinka pelisuunnittelua voi täydentää muulla osaamisella.


Pedagogy in game design (EN)

Mikael Uusi-Mäkelä (TeacherGaming / 5MoreMinutes)

We learn a lot from games – spatial perception, foreign languages and community skills. Each game is an effective learning experience and game mechanics enable us to pick up lots of different facts and skills. But learning and teaching through games isn’t a random process. In the lecture we focus on learning and teaching through games and on the roles that the teacher, student and the game have in the process. Examples will be widely known games such as Minecraft, Kerbal Space Program and Plague Inc. We’ll go through some opportunities and challenges they face. The lecture focuses on formal learning, but the process can be applied to various environments.


Pelialan historia (FI)

Juho Kuorikoski (tietokirjailija)

Pelikirjallisuuteen vihkiytynyt tietokirjailija Juho Kuorikoski kuljettaa puheenvuoronsa aikana läpi suomalaisen pelialan historian aina 70-luvun lopulta 2010-luvun menestystarinoihin. Miten tähän on tultu, milliaset juuret Suomen pelialalla on ja miltä tuleviasuus näyttää? Juho Kuorikoski on Järviseudun Sanomien päätoimittaja, sekä Pelit-lehden vakituinen avustaja. Hänet on palkittu useista pelialaa dokumentoivista teoksistaan.


Switch & Glitch – mobiilipelin visuaalisen ilmeen synty (FI)

Johanna Kantanen (TeacherGaming / 5MoreMinutes)

Mistä on pienet robotit tehty? Muttereista, pulteista, pikseleistä, metageelistä ja seiniin törmäilemisestä. Kuinka lastenpelin visuaalinen ilme ja tyyli syntyy. Kun pelin tavoitteena on viihdyttää sekä opettaa, miten syntyy mobiilipelin maailma vihulaisineen, kuinka hahmot saavat muotonsa ja luonteensa. Luento puzzleseikkailu Switch & Glitchin ensimmäisistä villeistä luonnoksista valmiiseen julkaisuun.


Project Scoundrel – Pöytäroolipelin tuominen digitaaliseen maailmaan (FI)

Arto Koistinen (RandomPotion)

Project Scoundrel on verkossa pelattava roolipeli, joka pyrkii ensimmäistä kertaa tuomaan todenteolla pöytäroolipelien kokemuksen digitaalisten pelien maailmaan. Kerromme siitä, minkälaisia haasteita kohtaa kun kääntää perinteisen vuoropohjaisen roolipelisysteemin reaaliaikaiseksi verkossa pelattavaksi roolipeliksi, miten algoritmit valjastetaan pelinjohtajaksi ja kuinka tuoda pelaajille työkaluja monipuoliseen hahmon taustatarinan luontiin digitaalisessa pelissä.


The Writer Explained (EN)

Mikko Rautalahti (Remedy)

The writer is in a key position in any video game production that has a focus on story, but what does that actually entail? How does a writer integrate with the rest of the team, and why does it matter that they do? How do you deal with shifting production realities, and what are realistic expectations for the actual day-to-day experience at work? A discussion on the actual work a game writer has to do in order to make a game reality.


When Sh*t Hits The Fan (FI)

Ida-Emilia Kaukonen (NitroGames)

Yhteisön ärtymys voi lähteä pienestä kipinästä ja sosiaalisen median aikakaudella eskaloitua ylimitotetuksi raivoksi. Kuinka käsitellä yksittäisen pelaajan tai pelaajayhteisön suuttumus? Kuinka sammutetaan alkava tulipalo? Kuinka siivota tavara seinistä, kun se on jo käynyt tuulettimen pyörityksen? Luennolla tarkastellaan pelialan Community Managerin kokemuksia ja keinoja vihaisten asiakkaiden käsittelystä – ja sitä, kuinka näitä keinoja voisi soveltaa esimerkiksi liveroolipelien kriisinhallinnassa.


Agile project management methodologies (EN)

Janne Koponen

Agile methodologies are common practices in todays IT industry. They are slowly gaining traction in other industries as well. This session will give an overview of the basics of agile methodologies and introduce most commonly used ones. I will also go through some examples on how to adapt agile in different kinds of projects, like larp. After the introductory presentation we will go through an imaginary game project using agile practices. This session is intended for anyone running any kinds of projects and wanting to use latest project management technologies to ensure a successful and stress free delivery.


CrossGames-puheohjelmat löydät Ropeconin ohjelmaoppaasta »

Kiinnostuitko yhteistyöstä?

Ollaan yhteydessä
Vera Schneider, puheohjelma@ropecon.fi