Skenaariokilpailu 2017
124 kg
Skenaario käsittelee kuolemaa ja uhria. Peli alkaa tilanteesta, jossa tappaja, tajuttuaan mitä on tehnyt, on pyytänyt luotetuimpia tuttaviaan auttamaan koska tietää ettei muuten selviä tilanteesta. He ovat saapuneet hetkeä aikaisemmin asunnolle, ja ovat ehtineet nähdä mitä on tapahtunut. Kaikki ovat järkyttyneitä, mutta tajuavat että jotain on tehtävä ja pian.
Peli koostuu kohtauksista, jotka kestävät korkeintaan 5-10 minuuttia. Pelissä ei käytetä noppia, vaan pelinjohtaja päättää mitä tapahtuu. Pelaamiseen tarvitaan kello ja perinteinen pelikorttipakka.
Pelaajia 3–6 | pelinjohtaja | peli ei sovellu lapsille
Tekijä: Juhana Hirvonen
Follow The White Rabbit
Follow the White Rabbit –seikkailussa Galatea-aluksen miehistö on saanut tehtävän oraakkelilta etsiä käsiinsä White Rabbit nimellä tunnettu hakkeri ja tuoda hänet Siionin kaupunkiin. Yksi hahmoista on operaattori, joka lähettää hahmot tehtävään ja tarkkailee Matrixia aluksessa, loput hahmot menevät Matrixiin sisälle. Seikkailu alkaa tilanteesta, kun hahmot ovat saaneet selville White Rabbitin sijainnin Vladimir’s-yökerhossa.
Follow the White Rabbit on Matrix-elokuvasta ja vanhan koulukunnan D&D:stä innoituksensa saanut seikkailupeli. On suositeltavaa, että suurin osa peliporukasta olisi nähnyt alkuperäisen elokuvan. Seikkailun tapahtumat sijoittuvat muutaman päivän ennen alkuperäisen elokuvan alkua.
Pelaamiseen tarvitaan d20-noppia.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Jukka Sorsa
JR 8
Talvisota, jatkosota ja Lapin sota ovat 1940-luvun historiallisia tapahtumia, mutta me tunnemme ne ainoastaan isoisiemme tarinoista ja muutamista kuuluisimmista sotaelokuvista. Tämä peli ei pyri kuvaamaan historiallista totuutta, vaan se toimii noiden tarinoiden tavoin. Ne ovat hetkiä sodasta, jotka ovat painuneet sotilaiden mieliin – kyse on Tuntemattoman sotilaan, sotaveteraanien kertomien tarinoiden ja luovan mielikuvituksen yhdessä kehräämästä kokonaisuudesta, eturintaman sotamiehen kuvitellusta kokemuksesta. Pelissä ei siis ole suurta draaman kaarta eivätkä tapahtumat välttämättä etene aikajärjestyksessä.
JR 8 perustuu Tuntematon sotilas -romaaniin ja sen lukuisiin eri versiointeihin. Pelin nimi viittaa jatkosodan aikana toimineeseen jääkärirykmentti 8:aan, jonka edesottamukset loivat pohjan Väinö Linnan romaanille.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Sami Koponen
Neljä lasta ja koira ja kerrassaan hieno vanha kunnon hauska pieni seikkailu
Skenaariossa uppoudutaan neljän lapsen ja koiran kesäloman jännittäviin käänteisiin Kurrin luonnonkauniissa maisemissa. Lapset ovat reippaita ja nokkelia ja joutuvat herkästi keskelle mysteerejä, jotka ratkeavat puolivahingossa usein salakäytävien ja salakuuntelun avulla. Seikkailussa pyritään luomaan kokonainen, stereotyyppinen lapset seikkailevat -tarina. Peli on saanut innoituksensa Enid Blyton Viisikko-kirjasarjasta.
Pelissä on 6 tarinakohtausta sekä loppukohtaus. Kohtauksen alussa keskeinen sisältö heitetään taulukosta d6-nopalla. Yhden kohtauksen tulisi kestää 5–10 minuuttia.
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijät: Maija Korhonen ja Jenni Kauppinen
Skenaariokilpailu 2017, 2. sija
Netherfieldin tanssiaiset
Eletään 1800-luvun alkua. Joukko epätoivoisia neitoja on ajautunut elämänsä taisteluun. Rystyset valkeina ja kunniaansa varjellen he käyvät Netherfieldin komeisiin tanssiaisiin, jonne on kokoontunut tänään hienompia nuoria herroja, kuin mitä näissä köyhtyneissä maalaisaatelisjuhlissa on totuttu näkemään. Ensimmäiset tahdit säestyksestä karkaavat ilmoille ja siellä tuo miesjoukko seisoskelee: uskallatko nostaa viuhkasi ja käydä hyökkäykseen? Peli on saanut vaikutteita seuraavista teoksista: Jane Austenin romaani Ylpeys ja ennakkoluulo, Frank Mentzerin versio Dungeons & Dragons -roolipeli sekä Danielle Lewonin Kagematsu -roolipeli.
Skenaario on 45 minuutin kamppailu, jonka panoksena on elää elämä onnellisena loppuun asti. Peliin tarvitaan täysi noppasetti.
Pelaajia 3–6, mukana sääntövariantti yli 6 pelaajalle | pelinjohtaja
Tekijä: Wille Ruotsalainen
Pakohuonepeli Noitavasara
Pelaajat ovat kaveriporukka, joka on käynyt pakohuonepeleissä ja kirjoittaneet kokemuksistaan blogiin. Kaverukset ovat nyt kuulleet uudesta pelistä, pakohuone Noitavasarasta, joka on rakennettu vanhaan taloon. Kun kaverukset saapuvat taloon, heidät ottaa vastaan nuori, kalpea ja luiseva herrasmies Vainola.
Pelaajilla on tasan 40 minuuttia aikaa paeta talosta ja käytössään 15–20 kappaletta d6-noppia.
Pelaajia 2–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Anni Salminen
Pelastautukaa kohti painovoimaa
Peli tapahtuu kuvitteellisessa avaruusaluksessa, Apollo-74:ssä, joka on kooltaan noin kaksikerroksisen asunnon kokoinen. Pelissä hahmot ovat avaruusaluksessa, joka vaurioituu pahasti avaruusromupilven törmätessä siihen. Hahmojen on selviydyttävä hengissä takaisin Maahan tai toiselle avaruusasemalle, ennen kuin romu on kiertänyt maapallon ja iskee uudelleen.
Peli on jaettu kierroksiin, joista jokainen vie yhden minuutin eli yhden aikapisteen. Pelin kesto on noin yksi tunti. Pelaamiseen tarvitaan 2 d20-noppaa.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Aune Kivikoskela
Skenaariokilpailu 2017, 3. sija
Riiulla
Riiuulla on kieliposkella tehty riiausseikkailu sijoittuen nykypäivään, nimettömänä pysyvään pieneen maalaiskuntaan ja Seitsemän veljeksen sekä Kalevalasta nykyaikaan käännetyillä hahmoilla. Tavoitteena on löytää heila kainaloon aikarajan puitteissa tai pyrkiä hiekoittamaan veljien vispilänkaupat. Skenaario on tarkoitettu hyväntahtoiseksi hassutteluksi, joka antaa mahdollisuuden heittää huonoimmat iskurepliikkinsä kehiin ja leikkiä stereotypioilla.
Pelaamiseen tarvitaan kello ja d6-noppa. Pelin kesto enintään 45 minuuttia.
Pelaajia 3–7 | pelinjohtaja
Tekijä: Sipu Production
Saalistaja
Jossain Väli-Amerikassa ryhmä suomalaisia valokuvaajia eksyy viidakkoon, jossa ulkoavaruudesta tullut Saalistaja alkaa tappaa heitä yksi kerrallaan. Jokaisella hahmolla on stressiarvo, joka on alussa 0. Pelin tärkeimmät inspiraatiot ovat elokuvat Predator ja Syvä joki. Pelimekaniikan inspiraationa on käytetty vanhempia Dungeons & Dragons -roolipelejä, Cthulhun kutsu -roolipeliä sekä kotimaista Zombeja! Ovella! -roolipeliä.
Pelaamiseen tarvitaan d20-noppia sekä yhtä (punaista) nelisivuista noppaa.
Pelaajia 1–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Eero Laine
Skenaariokilpailu 2017, 1. sija
Teletuubit – Pako vauva auringon maasta
Vuosien ajan, mystinen kertoja on pitänyt teletuubeja orjina vauva-auringon maassa, ja pakottanut näitä viihdyttämään salaperäisiä lapsiolentoja aktiviteeteilla. Mystisen kertojan käskyjen vastuuttaminen johtaa hirveään ja kivuliaaseen kuolemaan, vauva auringon sulattaessa syyllisen kerros kerrokselta tulikuumilla vauva-aurinkosäteillään. Vuosi vuodelta, mystisen kertojan käskyt ovat muuttuneet yhä mielenvikaisemmiksi ja traumatisoiviksi toteuttaa. Iloisen auringon maa voi näyttää ulkoapäin mukavalta paikalta, mutta sisältäpäin se on helvetti. Uusi päivä on taas alkamassa, mutta mikään ei tule olemaan enää niin kuin ennen. Tänään on se päivä, jolloin te sanotte seis.
Teletuubit – Pako vauva auringon maasta on Paranoia-tyylinen 40 minuutin roolipeliseikkailu, joka yhdistää kaikille tutut tappiolennot isoveli valvoo selviytymisskenaarioksi. Peli on jaettu kolmeen lukuun.
Pelaajia 5 | pelinjohtaja
Tekijä: Peetu Virkkala
TRON – Tietokoneeseen Rojahtaneet OngelmaNuoret
Hahmot ovat teini-ikäisiä yhdysvaltalaisia, ja oppilaina high schoolissa joskus ennen 2000-lukua. Kukin heistä on joutunut rehtori Stuartin silmätikuksi. Nyt heitä uhkaa kesäopintoihin jääminen, elleivät he suoriudu pahamaineisen historianopettaja Lewis Grahamin pirullisesta kokeesta. Onneksi nuorilla on juoni: he ovat livahtaneet tietokoneluokkaan aikeenaan löytää oikeat koevastaukset herra Grahamin koneelta etukäteen, mutta joutuvatkin itse sisälle tietokonemaailmaan. Heillä on päällään oudot urheiluvarusteet, joiden virtapiirit hohtavat keltaisina. Skenaarion esikuva on elokuvaklassiko TRON.
Pelaajien on tarkoitus päästä palvelimelle ennen kun aika loppuu. Hahmoilla on kuusi erikoisomnaisuutta ja onnistumisheitoissa käytetään klassista kolikkoheittoa. Jokainen pelaaja tarvitsee pelaamiseen yhden kolikon.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Mika Metsätähti
Skenaariokilpailu 2016
Annetaan hyvään kotiin
Mitä seuraa, kun kolme avaruusolentoa kilpailee oikeudesta adoptoida Ropeconista vahingossa kaapatun ihmisen? Entä mitä mieltä ihmisparka on tästä kaikesta? ”Annetaan hyvään kotiin” on kertomus säännöistä, säädöistä ja täydellisestä kaaoksesta.
Peli on nopaton ja keskittyy hahmojen väliseen vuorovaikutukseen. Pelaajilta toivotaan kykyä improvisoida ja eläytyä.
Pelaajia 3–4 | pelinjohtaja
Tekijä: Pessi Hirvonen
Edistyksen hinta
Siinä missä sen useimmat naapurit luottavat taikuuteen, Khuinavenin kuningaskunta on hyödyntänyt höyryvoiman mahdollisuuksia ja rakentanut sen avulla valtiostaan teollisen suurvallan, joka tuo ruokaa ja muita tuotteita kaikkien kansalaisten saataville… ainakin niin kauan kuin kaikki pyörii.
Lady Emelin on odottanut jo tuntikausia laivansa tarvitsemaa lime-lastia. Sitä kuljettava juna on myöhässä. Lady Muriel on saanut syyt niskoilleen ja hakee nyt kohdetta, jolle siirtää vastuun. Onnistutko pakoilemaan sitä?
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Aki Vainio
Härmän raitilla
Mitä tapahtuu, kun rikkaat mahtisuvut, ylpeät puukkojunkkarit, onnettomat rakastavaiset ja Jumalan tahtoa etsivät uskovaiset ottavat yhteen Pohjanmaan lakeuksilla?
Luultavasti Game of Thrones -henkisen verioopperan kotimainen versio.
Pelaajia 3 tai enemmän | pelinjohtaja
Tekijä: Sami Koponen
Skenaariokilpailu 2016, 3. sija
Krokotiilinkyyneliä
Pelaajat ovat klovneja. Eivät mitään pelleiksi pukeutuneita ihmisiä, vaan oikeita klovneja.
Niitä, jotka sieppaavat eksyneitä lapsia.
Niitä, jotka vaanivat peilin väärällä puolella.
Niitä, jotka kaikkein terävimmin kokevat sen tuskan, mitä tämä rikkinäinen todellisuus aiheuttaa.
Tätä surkeaa maailmaa pitävät yllä ihmiset – harhaiset, mieleltään särkyneet ihmiset. Harva klovni tietää miten (tai mistä) on tänne joutunut, mutta täällä asiat ovat väärin. Jokaisella on oma tapansa vähentää tämän maailman kärsimystä… Tai ainakin omaansa.
Pelaajia 3–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Mika Metsätähti
Käyttäydy kuin prinsessa!
Myrkynvihreät ylöspäinsatavat pisarat ovat kiihdyttäneet vauhtiaan ja limainen kiiltomatolamppu alkaa hehkua. Pieni prinsessa saapuu huoneeseensa valtavan sotkun keskelle, jonka hänen koiraolennonpentunsa on aiheuttanut. Ei, hän ei olisi koskaan saanut tuoda koiraa sisälle ja nyt äidin askeleet kuuluvat jo käytävästä. Prinsessan moninaiset tunteet pudistavat päätään vaivaantuneena ja valmistautuvat hoitamaan kaaoksen, jonka prinsessa on taas aiheuttanut.
”Käyttäydy kuin prinsessa!” on yhteistyötä vaativa pulmapeli.
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Aune Kivikoskela
Mikäpä pahan tappaisi!
Joskus pahakin saa palkkansa ja täällä kertaa palkkana on vanhainkoti todellisuuden tuolla puolen. Mitä tapahtuu kun multiversumin suurimmat pahikset viettävät eläkepäiviä yhdessä? Tiedossa paukkuvia lonkkia ja vaarallisia unohduksia, muinaisia salaisuuksia sekä unohdettuja tohveleita!
Pelaajia 2–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Tuukka Tenhunen
Mitä sitten kävikään?
Mitä olisikaan tapahtunut, jos Ropecon 2016 olisi järjestetty vielä Dipolissa? Toisessa ulottuvuudessa joukko conilaisia herää erilaiseen lauantaiaamuun, kun fantasia on muuttunut todeksi. Järjestyksen palauttaminen vaatii kaikilta huumoria, mielikuvitusta ja nopeaa ajattelua.
Pelaajia 4–5 | pelinjohtaja | peli ei sovellu pienille lapsille
Tekijä: Heidi Golhen
Pispalan punainen ruuti 1942
Skenaario koostuu viidestä kohtauksesta, joissa seurataan Tampereella Pispalan työläiskaupunginosassa jatkosodan alkuvaiheessa toimivan kommunistisen vastarintaryhmän jäsenten vaiheita. Hahmot ovat työläisnuoria, jotka vastustavat Suomen ja Saksan sotaa heidän neuvostoliittolaisia työläistovereitaan vastaan. Valtiollisen poliisin verkko kuitenkin kiristyy nuorten ympärillä.
Pelissä keskitytään hahmojen välisiin sosiaalisiin tilanteisiin. Peli on niin sanotusti läpinäkyvä eli hahmojen salaisuudet ovat kaikkien pelaajien tiedossa. Perinteistä pelinjohtajaa ei ole, vaan pelaajat valitsevat keskuudestaan yhden pelaajan pelin vetäjäksi, jolla on oman hahmonsa pelaamisen lisäksi muutama lisätehtävä. Hän valmistelee jaettavat liitteet ennen peliä, lukee kohtausten alkukuvaukset ja vastaa pelimekaniikkaan kuuluvista äänestyksistä.
Pelaajia 4–6 | ei pelinjohtajaa | peli ei sovellu lapsille (K-15)
Tekijä: Ville Uusivuori
Uudenkaupungin rauha käsissämme
Suuri Pohjan sota on päättynyt. Kuitenkin Suomessa isoviha jatkuu ja vihollisen joukot kulkevat maassa tehden hirmutöitä. Rauhanneuvottelijat ovat kokoontuneet Uuteenkaupunkiin. Suuri Pohjan sota on vaatinut viimeksi kuluneina 20 vuotena ainakin 355 000 kuollutta. Koko Suomi on venäläisten joukkojen miehittämä ja suuri osa herroista on paennut Ruotsiin. Osa suomalaisista on elänyt kuukausia, jotkut vuosia piilopirteissä ja luolissa. Maa on kaaoksen vallassa. Te olette rauhanneuvottelijoita. Älkää jättäkö maata kaaokseen.
Pelaajia 4 | pelinjohtaja
Tekijä: Wille Ruotsalainen
Skenaariokilpailu 2016, 1. sija
Vaihdokkaat
Vaihdokkaat on humoristinen ja vauhdikas roolipeli neuvostoliittolaisista epävakoojista Englannissa noin vuonna 1980.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Risto Hieta
Yövuoro
Neljä poliisia yrittää epätoivoisesti estää ryöstelyä New Yorkissa vuoden 1977 suuren sähkökatkon aikana.
Pelaajia 2–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Eero Laine
Skenaariokilpailu 2016, 2. sija
Skenaariokilpailu 2015
Lapsuuden loppu
Pronssikautisen kylän lasten on aika astua aikuisuuteen. Tähän tarkoitukseen he käyvät läpi riitin, jossa he palaavat ajassa taaksepäin ja ottavat kansansa jumalien roolin, yrittäessään pelastaa metsän jumalan, Qavoven.
Pelaajia 3 | pelinjohtaja
Tekijä: Aki Vainio
Mökkireissu
Tänä kesänä mökkiläisiä syövät muutkin kuin sääsket.
Skenaario perustuu erilaisiin suomalaisen kesämökkeilijän stereotyyppeihin jotka heitetään kesken kesälomareissunsa yhdessä keskelle zombi-maailmanloppua. Koska zombien invaasio tapahtuu yllättäen, pelihahmot eivät ole selvillä sen luonteesta. Mahdolliset kohtaamiset kuitenkin pyrkivät valottamaan asiaa.
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Aleksi Kelloniemi
Skenaariokilpailu 2015, 3. sija
Jahdin loppu
Vahvasti improvisoitavassa pelissä pelataan Metsästäjiä, jotka ovat tahoillaan matkanneet maan ääriin saavuttaakseen kohteensa. Huomenna pitkä jahti on lopussaan. Nyt, edellisenä iltana, Metsästäjät ovat tavanneet toisensa, ja yhden yön ajaksi he ovat tehneet rauhan. Leiritulen äärellä he kertovat toisilleen tarinoita kohteesta, joka on kaiken vaivan arvoinen; ja tarinoita omasta mahdistaan, sillä vain he ovat selvinneet tänne saakka. Huomenna pitkä jahti on lopussaan, mutta kaikki eivät voi voittaa. Petos on jokaisen mielessä: jos en minä, niin joku muu.
Pelaajia 3–5 | ei pelinjohtajaa
Tekijä: Matias Kivikangas
Neitsytmatka
Neitsytmatka on steampunk-seikkailu Pilvimerellä. Höyryzeppeliini LZ Aurora lähtee neitsytmatkalleen, kiertämään pahamaineista Hornanhammasta kannellaan huomattava määrä vaikutusvaltaisia matkustajia. Kun ongelmat nostavat rumaa päätään, on seikkailijoiden aika tarttua toimiin.
Pelaajia 3 | pelinjohtaja
Tekijä: Lauri Maijala
D.O.G.E eli Dogs Oriented Gaming Event
D.O.G.E, eli Dogs Oriented Gaming Event, on lyhyt, noin 45 minuutin roolipeli koirista 3-5 pelaajalle. Pelaajat pelaavat rooleja kohtauksissa, joissa Punatakkinen herrasmies ajaa metsästyskoirineen kettua takaa Punaharjun metsään, metsään, joka kätkee syvyksiinsä synkän salaisuuden. Tervetuloa kettujahtiin!
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Peetu Virkkala
Ihmisen poika
Lähitulevaisuudessa ihmiskuntaa uhkaa sukupuuttoon kuoleminen. Järjestyksen ylläpitämiseksi Suomi on muuttunut poliisivaltioksi. Täällä, kylmässä pohjolassa, maailman viimeisen lapsen kohtalo on sinun käsissäsi.
Pelaajia 3–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Sami Koponen
Skenaariokilpailu 2015, 2. sija
Sinivalkoinen MARS!
Suuri kilpajuoksu Marsiin on alkanut! Pyhä Putinokratia on laukaissut jo aluksensa ja kirotut ruotsalaiset ennättivät toiseksi. Vaan Suomalais-roomalainen keisarikunta on saava punaisen planeetan omakseen – näin on määrännyt arkkipaavi Soini!
Urheat sisunautit suuntaavat kohti kohtaloa häkäpönttöraketti S/S Mannerheimilla, eikä mikään voi seistä heidän tiellään. Paitsi ehkä karmea kankkunen…
Pelaajia 3–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Tuukka Tenhunen
Skenaariokilpailu 2015, 1. sija
Haaksirikkoutuneet
Rikoksistaan karkoitetut saavat uuden mahdollisuuden kun heitä kuljettanut laiva haaksirikkoutuu myrskyssä vaan kysymykseksi jää mitä päättävät tehdä kun ovat saaneet uuden mahdollisuuden.
Pelaajia 2–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Viljami Lappalainen
Faijan BMW
Tunnin roolipeli menetetystä nuoruudesta.
Pelaajien hahmot olivat kavereita yläkoulussa ja vielä muutaman vuoden senkin jälkeen. Sitten jatko-opiskelut ja työelämä heittivät hahmot erilleen toisistaan. Nyt on vappu ja he tapaavat jälleen: kaikki ovat n. 24-vuotiaita ja tuskin tavanneet toisiaan viimeiseen 4–5 vuoteen. Heillä on yhteinen menneisyys, mutta ovatko he kasvaneet erilleen?
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Wille Ruotsalainen
Skenaariokilpailu 2014
Elämäni supersankarina
Ihmisiä kiinnostavat superihmiset. Se on ymmärrettävää. Jumalien voimia omaavat ihmiset vangitsevat helposti suuren yleisön mielikuvituksen. Kaikesta julkisuudesta huolimatta, nämä ihmiset ovat kuitenkin samalla lähes tuntemattomia suurelle yleisölle. Nyt pieni ryhmä sankareiksi päätyneitä entisiä superrikollisia on päättänyt raottaa verhoja ja suostua ensimmäisen virallisen superihmisiä käsittelevän kirjan kohteiksi.
Hyvin vapaamuotoinen skenario, jossa keskustellaan hahmojen taustoista ja luodaan ryhmän historia heidän värikkään uransa alkuaikoina.
Pelaajia 3 | pelinjohtaja
Tekijä: Aki Vainio
Skenaariokilpailu 2014, 1. sija
Sillalla
Sillalla on roolipeliskenaario, jossa pelaajien hahmot ovat kuolleet ja mutta jotkin asia heidän elämässään estää heitä jatkamasta tuonpuoleiseen. Hahmot eivät muista elämästään paljoakaan, joten heidän on kerättävä vihjeitä ja selvitettävä heidän yhteinen kuolinsyynsä ja jokaisen henkilökohtaisen elämän solmukohta.
Pelaajia 2–6 | pelinjohtaja
Tekijä: Aune Kivikoskela
Skenaariokilpailu 2014, tuomareiden suosikki
Pulassa Beringinsalmella
Kalastusaluksen onnettomuudesta kertova seikkailu 25 pelaajalle ja vähintään joskus roolipelejä vetäneelle pelinjohtajalle. Seikkailu ei vaadi pelaajilta aikaisempaa kokemusta roolipelaamisesta. Seikkailun pelaaminen kestää paristakymmenestä minuutista hieman reilu puoleen tuntiin.
Tämä seikkailu kertoo kalastusalus Serendipityn kohtalokkaasta onnettomuudesta, joka voi upottaa koko aluksen, jos hahmot eivät saa tilannetta hallintaansa. Tilanteen hallinta vaatii heiltä nokkeluutta ja yhteistyökykyä. Seikkailu perustuu todelliseen vuonna 2008 sattuneeseen tapaukseen, jossa kalastusalus Alaska Ranger upposi Beringinsalmella. Onnettomuudessa kuoli viisi henkeä laivan 47:stä miehistön jäsenestä.
Pelaajia 2–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Jukka Sorsa
Skenaariokilpailu 2014, 3. sija
Ihminen +
Vuosi on 2102. Teknologisen kehityksen turvaamiseksi luotu HIVE-tekoäly on saavuttanut tietoisuuden kolmekymmentä vuotta sitten. Ilmastonmuutos on nostanut merenpintaa useita kymmeniä senttejä upottaen alleen muun muassa Alankomaat, maapallon lämpeneminen taas on tehnyt päiväntasaajasta aavikkoa, mutta uusia viljelymaita on löydetty lähes napapiiriltä saakka. Kaikkialle ulottuva I-net2 hallitsee maailman markkinoita, mediaa ja tietoliikennettä, ja sitä kontrolloi HIVE.
Pelaajia 4 | pelinjohtaja
Tekijä: Lauri Lukka
Lohikäärmeen valinta
Lyhyt skenaario mahtavasta lohikäärmeestä ja sen tekojen seurauksista.
Pelaajia 3 | pelinjohtaja
Tekijä: Matias Kivikangas
Skenaariokilpailu 2014, 2. sija
Kuninkaansurmaajat
Kuninkaansurmaajat on noin 40 minuutissa läpivedettävä roolipeliskenaario, jonka tarkoituksena on tutustuttaa uusia pelaajia roolipeliharrastuksen pariin. Pelin valmisteluun ei pitäisi kulua yli 15 minuuttia. Skenaario on suunniteltu pelinjohtajalle ja kolmelle pelaajalle. Pelin aikana pelaajat – Velho, Taistelija ja Varas – tunkeutuvat piirityksen alla olevaan linnaan ja parhaan kykynsä mukaan pyrkivät surmaamaan kuninkaan.
Pelaajia 3 | pelinjohtaja
Tekijä: Mikko Rekola
Seikkailijan synty
Tässä roolipelissä tutkitaan syitä sille, miksi joku ryhtyy seikkailijaksi, maattomaksi kulkuriksi ja yksinäiseksi urotekojen tekijäksi. On tärkeää huomata, että pelihahmosta ei välttämättä tule pelin aikana seikkailijaa, eikä se tarkoita pelin epäonnistumista. Seikkailijan uran hylkääminenkin kertoo siitä, millainen ihmisen pitäisi olla, jotta hänestä voisi tulla seikkailija.
Pelaajia 1 | pelinjohtajia 1 tai enemmän
Tekijä: Sami Koponen
Kylmä maa
He porasivat liian syvällä ja nostivat pintaan muinaisen kauhun!
Tutkimusasema Antarktiksella on vaaran uhkaama. Yksi miehistön jäsenistä on murhannut aseman komentajan ja pääbiologin. Kuka viidestä henkiinjääneestä on syyllinen? Voiko kukaan luottaa enää kehenkään? Ovatko kaiken takana pingviinit?
Pelaajia 3–5 | pelinjohtaja
Tekijä: Tuukka Tenhunen