pic

Skenaariokilpailu

Pöytälaatikosta pelattavaksi

Ropecon haastaa Suomen skenaariokirjoittajat esittelemään taitojaan pöytäroolipelien skenaariokirjoituskilpailussa! Kilpailuaika on 26.5.–9.7. Kilpailijoiden tulee palauttaa lyhytkuvaus kilpailutyöstään 9.6. mennessä osoitteeseen skenaariokilpailu@ropecon.fi. Valmiiden skenaarioiden viimeinen jättöpäivä 9.7.

Kilpailuskenaarioita pelautetaan Ropeconin Kokemuspisteellä 28.–30.7. Skenaariot keräävät pisteitä raadilta, pelinjohtajilta ja pelaajilta. Kolme parasta palkitaan kokonaispistemäärän perusteella.

Katso vuoden 2017 voittajat Ropeconin tulospalvelusivulta »
Kaikki julkaistut skenaariot löydät tältä sivulta »

Skenaariokilpailuvastaava 2017
Kim Hokkanen
skenaariokilpailu@ropecon.fi

Aikataulu

Pe 9.6. pelin synopsiksen (lyhytkuvauksen) viimeinen jättöpäivä
Synopsikset käydään läpi sääntöjä silmällä pitäen, mahdollisista sääntörikkeistä huomautetaan ja suositellaan kokeilemaan uudelleen kun skenaariota on ajateltu uudestaan.

Su 11.6. infomaili lähetetään kaikille synopsiksen toimittaneille osallistujille

La 17.6. klo 10–16 Skenujam Töölön kirjastossaa
Ropecon ja Helmet-kirjastot järjestävät yhteistyössä Skenujam 2017 -pelitapahtuman, jossa työstetään uusia roolipeliskenaarioita. Lisätietoja Skenujam 2017 -tapahtumasta löydät Facebookista. Skenujamiin osallistuneiden tulee lähettää kattava synopsis tai valmis skenaario Ropeconin skenaariokilpailuun 18.6. mennessä. Skenaariota on mahdollista hioa vielä 9.7. asti.

Su 18.6. Skenujam 2017 -tapahtumassa tehtyjen skenaarioiden viimeinen jättöpäivä
Ilmoitettava osallistumisesta ja annettava vähintään kattava synopsis (mieluusti vaikka keskeneräinen tai valmis skenaario). Valmiin skenaarion deadline on sama kuin muutenkin, eli 9.7.

Su 9.7. valmiiden skenaarioiden viimeinen jättöpäivä
Skenaariot käydään läpi ja tarkastetaan, että kaikkia kilpailusääntöjä on noudatettu. Kilpailijoille ilmoitetaan työn hyväksymisestä tai hylkäämisestä noin viikon päästä työn jättämisestä. Skenaario kannattaa lähettää niin aikaisin kuin mahdollista, jotta mahdolliset korjaukset ehditään tehdä ennen kilpailun viimeistä töiden jättöpäivää.

Skenaarioiden vaatimukset

Kilpailuun osallistuvilta skenaarioilta edellytetään seuraavia vaatimuksia, jotka vaikuttavat myös arviointiin:


⊗ Skenaario on pelattavissa 45 minuutissa.

⊗ Pelinjohtajan on kyettävä sisäistämään ja valmistelemaan skenaario 15 minuutissa.

⊗ Skenaarioon tulee mahtua pelin vetäjän lisäksi kolmesta viiteen pelaajaa. Joustava pelaajamäärä vaikuttaa arvosteluun positiivisesti.

⊗ Materiaalin maksimipituus on kymmenen (10) A4-sivua hahmolomakkeet, kartat ja muu materiaali mukaan luettuna.

⊗ Teema: Vuoden 2017 teemana on klassikot. Skenaarion on perustuttava johonkin tunnistettavaan klassikkoteokseen, kuten kirjaan, manuaaliin tai elokuvaan. Skenaariossa tulee käyttää klassista satunnaisuuteen perustuvaa mekaniikkaa tai sen tulkintaa. Perustelut mekaniikan klassisuudelle tulee antaa erikseen skenaarion jättämisen yhteydessä tai ne tulee sisältyä skenaariotekstiin.

⊗ Skenaario ei saa olla aikaisemmin julkaistu.

⊗ Skenaarion kieli on suomi. Jos haluat peluuttaa skenaariosi myös englanniksi, voit itse kääntää materiaalin tai ottaa yhteyttä skenaariokilpailuvastaavaan. Katsomme käännöstarpeita tapauskohtaisesti.

⊗ Skenaariot julkaistaan kilpailun jälkeen Creative Commons BY-SA 4.0 -lisenssillä.

⊗ Kilpailijat voivat osallistua kilpailuun vain yhdellä skenaariolla. Ryhmäosallistuminen lasketaan yhdeksi skenaarioksi kullekin ryhmän jäsenelle. Voit siis osallistua kilpailuun vain kerran – joko yksin tai osana ryhmää.


HUOM! Pelautathan skenaarion edes kerran ennen lähettämistä. Kävijät saavat pelauttaa skenaarioita kavereilleen ja kaikki antavat palautteet kuten kilpailun pelinjohtajienkin pelauttaessa.

Arviointiperusteet

Skenaariokilpailun työt ovat lyhyitä, nopeasti valmisteltavia ja pelattavia skenaarioita, jotka soveltuvat myös harrastuksen esittelyyn. Arviointiperusteina ovat vuonna 2017 yleisten vaatimusten noudattamisen lisäksi seuraavat asiat.

√ Ropeconin vuositeeman “klassikot” käyttäminen ja käsittely skenaariossa.

√ Materiaalin selkeys, esitysasu ja käytettävyys.

√ Sääntöjen ja mahdollisten pelimekaniikkojen omaksuttavuus ja selkeys.

√ Pelaajien vaikutusmahdollisuudet: kuinka paljon pelaajien päätökset ja toimet vaikuttavat skenaarion lopputulokseen.

√ Skenaarion rakenteen joustavuus: kuinka paljon pelikokemus vaihtelee pelikertojen välillä.

Palkitseminen

Skenaariokilpailussa palkitaan kolme eniten pisteitä saanutta skenaariota. Pisteitä voi saada tuomareilta, pelinjohtajilta ja pelaajilta. Kolme parasta palkitaan kokonaispistemäärän perusteella plakaatein ja lahjakortein. Tänä vuonna kilpailuun voi osallistua myös ryhmänä. Yksittäinen henkilö voi kuitenkin osallistua kilpailuun vain kerran – joko yksinään tai osana ryhmää. Palkintoja jaetaan vain yksi per sija.

Paras pelinjohtaja

Tänä vuonna skenaariokilpailun yhteydessä järjestetään Paras pelinjohtaja -kisa, jossa palkitaan parhaan palautteen saanut skenaariokilpailuskenaarioita vetänyt pelinjohtaja. Kilpailuun osallistuminen on vapaaehtoista. Osallistuminen vaatii vähintään neljän eri skenaarion pelauttamista neljällä eri pelaajaryhmällä. Mikäli palaute indikoi tasapeliä pelinjohtajien välillä, enemmän skenaarioita pelauttanut pelinjohtaja voittaa.

Katso vuoden 2017 voittajat Ropeconin tulospalvelusivulta »

Ilmoittautuminen skenaariokilpailuun on päättynyt

Kysymykset liittyen kilpailuun ja tuomarointiin:
skenaariokilpailu@ropecon.fi


Ilmoittaudu skenaariokilpailun pelinjohtajaksi!

Pelinjohtajat saavat Ropeconin viikonloppurannekkeen kahdeksan tunnin pelautuksella tai
päivärannekkeen neljän tunnin pelautuksella sekä muita ohjelmanjärjestäjän etuja.
Lisäksi pääset osallistumaan Paras pelinjohtaja -kisaan.
Lähetä hakemuksesi 30.6. mennessä osoitteeseen:
skenaariokilpailu@ropecon.fi

Kysyttävää?

skenaariokilpailu@ropecon.fi