Tiesitkö, ettei conitea järjestä Ropeconissa juurikaan ohjelmaa? Monet suuretkin ohjelmanumerot kuten tanssiaiset, taidenäyttelyt ja turnaukset ovat kävijöiden järjestämiä.

Conitea koostaa ohjelman vapaaehtoisten lähettämistä ohjelmaehdotuksista, mutta monen ohjelmanumeron ideointi ja toteutus on täysin vapaaehtoisten ohjelmanjärjestäjien vastuulla. Tapahtumista pääsääntöisesti vain avajaiset ja päättäjäiset ovat conitean järjestämiä. Ropecon siis kehittyy kävijöiden ja aktiivien mukana, eikä ole kahta kertaa saman näköinen.

Vuonna 2016 Ropeconissa järjestettiin noin 500 erilaista ohjelmanumeroa, joista hieman yli puolet oli erilaisia pelejä. Luentoja ja paneelikeskusteluja pidettiin hieman alle sata. Pelien ja luentojen lisäksi ohjelmaan kuuluu myös paljon muuta, kuten työpajoja, taidenäyttelyitä ja jo perinteeksi muodostuneet tanssiaiset.

David Consuegra ja Anna Narjanen ovat viimeiset kaksi vuotta järjestäneet lauantai-illan tanssiaisia. David kokee tapahtumanjärjestämisen palkitsevaksi ja kiinnostavaksi mahdollisuudeksi nähdä, miten Ropeconin kaltainen iso tapahtuma syntyy:

“Itselleni hienointa on ollut pääsy kulissien taakse näkemään, miten kaikki tehdään. Se on ollut sekä mielenkiintoista että todella antoisaa. Tuntuu upealta olla osana jotain niin suurta ja järjestää jotakin, mikä tuottaa iloa sadoille ihmisille.”

Ohjelmanjärjestäjiä David neuvoo olemaan ajoissa ja huolehtimaan aikatauluista, mutta korostaa että kaikkein tärkeintä on se, että sekä osallistujilla että järjestäjillä on hauskaa.

Historiallisten tanssien lisäksi tapahtumassa on esitelty myös monia muita harrastuksia, kuten jousiammuntaa ja historiallista miekkailua. Myös perinnekäsityöt ovat useana vuonna olleet esillä tapahtumassa. Tästä esimerkkinä ovat muun muassa tapahtuman edustalla taontanäytöksiä tekevät Juha Kahiluoto ja Anssi Routavirta. Työpajoja puolestaan on järjestetty aina nuolenpääkirjoituksesta pehmolelujen kokoamiseen. Erilaisten aiheeseen liittyvien harrastusten ja käsitöiden esittely onkin suosittu tapa järjestää ohjelmaa Ropeconissa.

Joskus kiinnostava ohjelma löytyy hieman yllättävästä suunnasta. Moni ei ensimmäisenä ajattele showpainia Ropeconiin tullessaan, mutta vuoden 2016 painiottelut osoittautuivat suosituksi ohjelmanumeroksi. Ohjelman organisoiminen ei kuitenkaan aina edellytä glitteriä ja spandexiä. Esimerkiksi klassikoksi muodostunut KPS-turnaus eli Kivi-paperi-sakset-turnaus ei edellytä erityisiä varusteita sen enempää osallistujilta kuin katsojiltakaan – tärkeintä on hyvä huumorintaju ja reilu kilpailuhenki.

Kävijöiden toiveet huomioidaan ja usein täysin uudet ja ennennäkemättömät ohjelmanumerot pääsevät mukaan. Viime vuonna suuren suosion saavuttanut käpymaalaustyöpaja veti kaikenikäisiä osallistujia työpisteelle jonoksi asti. Idea käpymaalaustyöpajasta lähti edellisen vuoden kävijäpalautteessa. Varmin tapa saada toivomansa ohjelma tapahtumaan onkin lähteä itse mukaan sen toteuttamiseen.

Muun ohjelman lisäksi tapahtuma tarvitsee tietysti myös sitä kaikkein perinteisintä ydinohjelmaa, eli pelejä. Larppiconiitti Jenni Leivo toivoo tapahtumaan tänä vuonna entistä runsaammin larppeja. Ropeconissa järjestettävät larpit ovat yleensä noin 2–6 tuntia pitkiä ja niitä voidaan pelata joko rajatussa huoneessa tai Messukeskuksessa muiden kävijöiden joukossa. Keskimäärin Ropeconissa järjestettävät larpit ovat olleet hieman yli kymmenen pelaajan pelejä, mutta mukaan voi ehdottaa myös pienempiä tai suurempia larppeja.

Haluaisitko järjestää Ropeconissa larpin, live-tetristä, pakohuoneen tai keksitkö jotain aivan uutta? Tarjoa meille ohjelmaehdotustasi ja ole mukana järjestämässä Ropeconia 2017! https://2017.ropecon.fi/vapaaehtoisille/ohjelmahaku/

Lue myös LOKI-roolipeliblogista puheohjelmaconiitin, Vera Schneiderin, kokemuksia siitä, miten muutto Messukeskukseen on vaikuttanut ohjelmaconiitin työskentelyyn: https://roolipeliloki.com/2017/03/07/pallo-on-teilla-sanoo-ropeconin-ohjelmaconiitti/

………………………

Sofia Paasikivi